Tuesday, June 8, 2010

Pink alert!!!

****
3hb Jun 2010
Dalam kereta, menuju ke Rawang. Aku pandang kanan, nampak templer park.
Ain: Beb, ko nk tau x, yang fotografi aku tempah hari tu, sekali dengan mekap tau. 1000 tu, termasuk 2 hari, then outdoor, storybook, sticky album and dorang sponsor mekap untuk nikah. Best kn?
Ain tersenyum riang sambil drive, abg faiz tidur kt seat belakang. Penat shopping.
Aku: wahh.. murah! Menarik tu.. nnt bg no fon kt aku ek..
Then ade la dekat 4 ke 5 km die duk cerita pasal fotografer yg die tempah tu. Aku mendengar dgn taajub. Kawen nnt nk panggil dorang ni gak lah! Kan dah berangan.. ain ni~~

4 hb Jun 2010 (Ain’s nikah day)

Jam dah pukul 5:30. aku sibuk siapkan goodies bag kt depan pintu dapur. 1000 bag dh ade kt dpn aku. Rakan-rakan lain yang sama-sama buat goodies bag ni pon pasrah je meneruskan perjuangan. Dengan muka mamai, mengantuk pulak tu. Mana taknya dr pagi duk mengadap benda ni, tak siap-siap juga. Tapi tak apa, demi perkahwinan sahabat, kami teruskan juga.

~~I wanna find the way to make it without you tonight……~~ lagu Alicia Keys berkumandang.

‘Syahril fotografi’ tertera di skrin.

‘helo..” dengan tak malu aku angkat handfon ain.

Abg fotografer: ain ye? Awak dh mula make-up ke? Sebab saya dh kat area sini. Kalau dah, saya nak datang shoot trus.( Kata encik syaril penuh dedikasi.)

Aku: “eh, make-up artis belum sampai. Xpe, kalau dh sampai, saya kontek abg ye”

dalam hati aku tertanye2.. apsal abang ni tanye? Buka ke ain cakap dorang sponsor mekap? Tapi aku masih tenang. Mungkin fotografer ni punye kakak ke yg sponsor, sbb die kwn ain ke.. mane la aku tau kn.. bukan die cerita detail pon kat aku. Jadi, aku masih bertenang.

Ain leh pulak keluar teman ayah beli barang petang tu. Kol 5:45, blum blk lagi.. kol 6 pon belum.. kol 6:15 baru la dengar suara pengantin sorang tu gelak-gelak dekat ruang tamu.

Ain balik je, trus naik kt bilik cari pengapit kesayangan. Ketika itu, aku tengah baring. Penat seyh.. Stop buat goodies bag sbb telur rebus dh abis. Selamat.. leh rehat.

Then aku bagitau la die, abang fotografi telefon. Dengan pantas ain menelefon abg fotografi tersebut. Aku sambung baring, kasi tutup mata pulak. Tapi… baru nak mula lena, aku terdengar perbualan ain dengan abg fotografi tu. Badan aku mula menggeletar. Peluh dahi dh mula keluar. Ain tutup je panggilan tu, aku trus duduk.
“KO TAKDE MEKAP ARTIS UNTUK MAJLIS NIKAH MALAM NI????” aku tnya sambil membulatkan mata.

“aah…. aku salah faham… igt dorang nk wat mekap…. Rupanye, dorang kata nk datang shoot utk mekap” jwb ain dengan tone suaranye yg ala2 mintak kesian. Nada ni yang aku lemah ni. Takkan nk marah pengantin plak.

Dalam hati aku menjerit. “ Aaaaaaiiiinnnnnnnn…..!!! tapi muka tenang.

Jam dah 6:30. Nikah pukul 8.30. Abang fotografi nak datang lepas maghrib.

Aku cuak. Yang ain panic.

“ err.. Ko mekapkan aku ek?” sedap gigi je minah ni sebut.

Memang aku pernah belajar mekap. And ade je aku mekapkn orang. Tp dalam tahun ni, berapa kali je aku mekap diri aku! Ni kn pulak orang laen. Ni bukan main2 ni untuk majlis nikah!
Jantung mula berdegup kencang. Dalam hati aku, OMG… OMG~~~

“Ok.” Sedap2 lidah plak aku setuju.
Maaakkkk…. Tolong…..!!!

Tiba-tiba, keluar la idea. Tak sia-sia aku slalu join program kt UIA nih. Problem solving skill tu ade la skit.

“Hah! Ko ade internet kn? Mekap ko ade x?” aku tanye pulak.

“ikaaa…. Mekap aku tinggal kt UIA….” Ain wat suara tadi lagi.

Hati aku berbunyi lagi, “hah??! Abis cmne aku nk mekap ko?? Aku mane ade barang mekap. Selalu aku cilok mimi punye je”

Ain call kawan2 nye yang akan datang majlis mlm ni dari UIA. Zaza kata nk grak pas maghrib. Xleh2..

Then ain call nelly. Seb baik die dah nak gerak.. so nelly amik mekap tu dr blk ain dan mintak die bawak ke majlis ni sebelum majlis nikah. ASAP.

Dalam masa yang sama, aku g buka facebook.

“beb, aku ade je kwn2 yang mekap artis. Kalo aku panggil nk?” aku bagi cadangan.

“nnt bajet lagi beb.. ko mekap je la..” ain memintas cadangan tersebut. Chais!

Aku akhirnye mengalah. Bila lagi nak berbakti pada member aku yg sorang ni kn. Baik lah! Inilah masanya.
“beb,dalam beg mekap ko warna ape yang ko ade?” aku bertanya dengan yakin?.
“banyak warna pink!” katanya.

Dengan pantas aku buka laman web video terkemuka, ‘youtube’ dan search pink makeup.

Ada beberapa pilihan. Jadi aku pilih yang simple and doable. Siap salin step2 lagi tu. Ain pasrah je tengok. Disuruh amik pen, die amik, suruh amik kertas, die amik gak. Mau xtak nak, xbermekap la die nikah kang.

Semua ni berlaku dalam 30 min. seb baik streamyx ni lagu. Kejap je dh dapat full step mekap pink campur purple pekat nih.

Jam 6:55 ptg.
“ain, ko dh solat? Mandi? ” aku tanye perlahan.

“blum. Ko?” die tnye plak

“err.. blum gk.” Aku jwb lagi. Sejurus itu, kami berdua trus berlari ke bilik air. Ain ke bilik air depan, aku ke bilik air blakang.

Then aku jerit dari jau, “Ain!! pas mandi solat maghrib, trus g blk pengantin. Kite mekap kt sane!”

******
1 jam setengah sebelum majlis nikah bermula.

Abg fotografer dah dtg. Tp mekap ain dr UIA blum sampai. Jenuh kumpulkan dari ateh, han, usu, n mekap aku.

So, dengan berbekalkan ape yang ade. Aku mula la mekap. Foundation- double the compact- foundation blk??- mekap jadi cair?? OMG! Letak blk compact- abg fotografer amik gambar dh.

“awak memang blajar mekap ke?” tnye abg A. die dari tadi tgk aku dgn muka xpercaya. Ye la. Mana taknye, mak andam sebaya dengan pengantin.

“aah.. saya penah g kursus dulu.” Aku cakap acuh xacuh. Konon2 bz.. padahal xtau nk wat ape dh.. duk tunggu beg mekap ain, nak start buat mata.

Adoiyai.. kejap2 dorg call, zaza sesat. Nelly duk tanye direction.

Hati aku makin nebes! Peluh makin menitik.

Lalu, aku try je guna apa yang ade. Hightlight guna ateh punye shadow.

Flash masih berkelip-kelip dikeliling aku.

“wah.. macam professional ek awak?” kata abg B pula.

Sumpah aku xtau die ckp tu peril ke betol2. Intonasinya mengelirukan. Aku pulak dah makin xtau nk buat ape.. mekap pink sampai2 lagi.

Sambil dua fotografer tu org berbual kejap, aku yang dh makin cuak dan mati kutu berbisik pada ain.
“wei, aku nk buat ape lagi ni? Nk stat wat mata dh ni.. kaler pin xde.. mane dorang xsampai lagi??”

“ala.. ko blasah je la ape2 dulu. Jap lagi sampai la..” sambil tangan ain amik hp dan call nelly.

Rupanye dorang dah sampai. Kol 8 lebih baru set mekap aku lengkap. Aku yang dah hafal teknik mekap youtube td (hafal masa mandi), dengan perlahan-lahan dan tenang mengadun warna ke muka ain.

-Mata-
Highlight all over lid- Light pink at the inner eye corner- fuschia pink to all over lid- mix purple at the crease- black to the crease until outer corner- blend the color smooth-eyeliner (ain letak sendiri)

Klik2.. abg fotografer amik gambar lagi.

ok!

-Pipi-
Shades: darkpurple- blush: pink+light pink (ateh punyer)

-Bibir-
Guna brush gloss: lipstick ain g klas+ gloss ateh

“Done!!” aku berkata riang.

Dengan pantas aku siapkan pula ain dengan tudung, kerrawang, dan, veil.

Ain tersenyum puas. Cantik katanye.. Amik gambar ape semua. Kwn2 pon dh ramai sampai.

Then masa nk turun. Ain las check kat cermin.

“ika! Ko terlupa sesuatu. Mascara!” then ain pandai2 letak sndiri. Aku bukan reti pon. Aku sendiri xpakai natang tu.

Maka siap la ain untuk turun. Dengan perasaan berdebar. Die melangkah ke tingkat bwh. Kedengaran khutbah nikah sudah bermula. Abang faiz sedang menunggu.. dan malam itu menyaksikan ain sah menjadi isteri abg faiz. Dan die kelihatan sangat gembira, terharu dan yang paling penting dialah orang yang paling ayu di malam itu~~ dan aku jadi mak andam yang cuak di muka bumi hari itu.

Ni la hasilnye..

5 comments:

Si Caed said...

ko memang terer..hahaha
pasni aku pun nk chop ko jadi pengapit.hahaha

ika gawus said...

wah.. dh rmai yg chop ni.. tp laki aku xbg jd pengapit rmai2 org.. tkut badi katanye.. hahaha

Sang Saka said...

hahahaha..sakit perut aku baca..ika ni ada bakat rupanya..aku nak tanya satu soalan..bila ek last ika jumpa aku dalam keadaan mekap?? setahun yang lepas..masa festkum..hahahaha

ika gawus said...

mmg pengalaman yg sukar dilupakan.. ak pengapit je, ttbe jd mak andam.. hehe.. laen kali ko nk bertunang ke, leh la aku mekapkn tunang ko ek muslih.. ehehe...

Sang Saka said...

kompem boleh punye ika...hahaha..tapi lambat lagi la..dalam 10 tahun lagi...mungkin kau dah ada anak 2 orang dah masa tuh..aku baru nak tunang..hahahaha

Followers