Thursday, July 16, 2009

Pengalaman aku: Kuala Pilah

Episod: naek bas pulang ke UIA

kalo dah kata bdk UIA, dah tentu2 org fikir kami semua ni tertib. ya, kami mmg tertib. naek bas dengan tertib, duduk dengan tertib dn sume yang tertib2 belaka. apabila bas bergerak. kami melambai2 kepada ibu bapa angkat yang kami knal bru 4 hari....Mukim Seri mananti kami tinggalkan dgn berat hati.. ade gk aku dengar cite yang amir nangis dlm bas, tp aku xnk tuduh sebab aku xnmpak air mata, just matanya je yang merah...

tepat sekali!
aku naik bas dgn bdk2 dikir. zul, k.ada, abg nan, dan kebanyakan mainboard ada kt bas ni. mula-mula keadaan bas memang la senyap. mana taknye, baru nk gerak, dah berenti kat ulu bendul untk makan. incek fendi telah berjaya mengoder makanan kami di situ. tapi apabila bas meneruskan perjalanan untuk pulang ke UIA, keadaan mula riuh. mungkin sbb sume dah kyg n br ada energy untuk buat kacau.

kekacauan dimulakan dengan 'cikgu' yang katanya pening kepala n rasa nak muntah. aku kata dalam hati,
"seluar je rock, tapi hati kumtum. baru turun bukit putus 3 lap dh rs nk muntah. kire ok gak la ada org 2 yg dulunya bwk bekal asam, tapi skrg dh ok.." aku senyum sorang.

rupanya2 cikgu mmg rock. die cube meng"cover" kepeningannye dengan ber pantun...
pantun die mmg dasat! xde jual kat kedai beskal ataupon kedai kek...


"gunung daik bercabang tiga, ambil jentera tarah." kata cikgu

semua orang gelak sakan... mmg tak beringat punya gelak.

kemudian muslih "si tukang karut" pulak tak puas ati.
aku dapat menelah kata hatinya yg berbunyi seperti ini,

"mane boleh jadi budak junior lagi glamer dr kawe ni" kata muslih dengan cemburu hati.

die pun mengajak si budak jr. ni berlawan pantun.

tapi sayang.. muslih kalah 14 berbalas 0.

antara pantun2 lain yang tkeluar dari mulut seorang bakal cikgu itu lagi... haa..

1- pisang emas dibawa belayar, kalau tunggu lama2 nnti buruk
2- pecah kaca pecah gelas, kalau terpegang nanti luka

dan macam2 lagi...

lepas sesi pantun yang ternyata kekalahan berpihak pada muslih. muslih langsung tidak berpuas hati.

die nk lawan karut plak... lawan karut dlm bentuk pantun "rasa sayang hey".

pergh... kali ni aku terkagum.
muslih berpantun dengan selamba..
cm xpayah fikir..

dorang main jual beli pantun dengan tema 'sesuka hati'. mula2 muslih versus cikgu. cikgu dah tinggal nyawa2 ikan. pantun 4 kerat bukan untuknya. die menyerah kalah.

then muslih lwn amir plak. katanya, amir tukg karut the 2nd utk sutra pawana. so pertandingan diteruskan. tapi malangnya, amir pon kering idea.

maka ptg itu, muslih berjaya membuktikan bahawa dia adalah tukang karut termacho didalam bas itu. semua gembira. aku pon. pantun die, walaupon byk yng xkene rhymenye. tp idea die mmg best! terbaik dari ladang.

tahniah budak2 dikir yg telah menceriakan bas untuk pulang ke UIA. semoga kite berjumpa lagi. (hehe.. mcm la dh blah dr UIA)

p/s: ble dh nk smpai UIA, zul pun xnk kalah, die duk nyanyi lagu2 boyband dgn fendi n wira. aku pon join gk.. huhu..

1 comment:

miey said...

xkn lah muslih nk ngaku klh ngn ank murid dia...sbb tu dia lwn blk...klu x,1 bln dia dk dndam ngn org yg lwn dia tu...

Followers