Saturday, April 2, 2011

Kegembiraan... Kesedihan.... Biasalah~

Akhir-akhir ni aku rasa terlalu banyak perkara yang berlaku. Dah lumrah manusia kan, bila Allah tu bagi kesenangan, bukan nak ingat sangat. Tapi bila Allah tarik balik sikit je nikmat-Nya, baru la nak sedar diri. Itu pun bagi yang sedar la.Hehehe..

Sebenarnya, entry ni untuk diri aku, dan kepada mereka yang sedang sedih, dan kepada yang gembira juga. Sedar, bahawa apa yang ada pada diri kita sekarang tiada satu pun mutlak milik kita. Satu apa pun tidak! Maka jika Allah ambil kembali hak-Nya, kita kena la redha dan sabar.

Sebab Allah dah bagitau dalam Al-Quran.

"Tiada Suatu Bencana Yang Menimpa Di Bumi, Dan Tiada Pula Pada Dirimu Sendiri, Melainkan Ada (Tertulis) Di Dalam Kitab (Lohmahfuz) Sebelum Kami Menciptakannya. Sesungguhnya Yang Demikian Itu Mudah Bagi Allah Mengadakannya.

(Ketetapan Yang Demikian) Supaya Kamu Jangan Berdukacita Terhadap Apa Yang Luput, Dan Supaya Kamu Jangan Terlalu Gembira Terhadap Apa Yang Diberikan-Nya. Dan Allah Tidak Menyukai Setiap Orang Yang Sombong Lagi Membanggakan Diri..."
(Al Hadid: 22- 23)

Semua yang berlaku pada kita dah ditetapkan dalam skrip yang Allah tuliskan untuk kita. Tapi kita diberikan aqal, hati dan Iman untuk menentukan apa yang sedang berlaku depan mata kita. Jadi putus asa bukan alasan ok. Chayok2!! :)

No comments:

Followers